Moodle 3.3: Nå med Microsoft - og Google integrasjon

Få raskere tilgang til alle dine læringsverktøy gjennom Moodle integrasjon med G-Suite, Microsoft Office m.fl.

Læringsplattformen Moodle 3.3 har nå tett integrasjon med flere av de mest brukte applikasjonene. Du kan nå logge på via Google-, Microsoft-, Facebook- eller Office 365-kontoen din, slik som vist her:

Moodle integrasjon med Google G-Suite og Microsoft Office gir bedre brukervennlighet og flere muligheter

Dette gir enklere og raskere tilgang til alle verktøyene lærere og studenter trenger, men det gir også muligheten til å åpne dokumenter fra andre systemer, mens du befinner deg i Moodle.

Men først må tjenesten settes opp. Det gjør du her:

Administrator gjør et engangsoppsett med å sette opp en applikasjon som knytter den valgte tjenesten til Moodle. Applikasjonen opprettes med valgt tjenestekonto (Microsoft Outlook/O365 eller Google). Nedenfor ser vi en oversikt over tilknyttede tjenester og systemkontoer som er tilkoblet, men som du ser kan du også sette opp egendefinerte tjenester.

Når OneDrive- og/eller Google-registerene er koblet sammen, kan oppgaver sendt av brukere sendes som “godkjente lenker”, slik at de kan låses til brukerne, når de blir gjennomgått, godkjent og eventuelt karaktersatt av læreren. Dette verktøyet gjør det mulig for lærere å redigere og merke dokumenter/oppgaver som brukere har sendt inn. Systemet sørger for at brukerne bare kan se disse endringene og ikke endre dem.

For å konfigurere alternativene “godkjente lenker”, se video her: